Rower od lat jest chętnie używanym sprzętem do przemieszczania się na krótszych dystansach, ale ostatnimi czasy jego popularność wzrasta. Przyczynia się do tego rosnąca liczba ścieżek rowerowych oraz produkcja rowerów na tyle mocnych, że mogą być używane z powodzeniem nawet na większych odległościach. Jedną z części charakterystycznych w budowie roweru turystycznego są przerzutki, umożliwiające łatwiejsze pokonywanie nierówności terenowych.
Czym jest przerzutka rowerowa?
Przerzutka rowerowa pełni podobną funkcję do przekładni biegów w motocyklach i w autach. Poprzez hak przerzutki montowana jest do ramy roweru i umożliwia dopasowanie obciążenia podczas jazdy do charakteru pokonywanej trasy. Biegi skrajne z jednej strony używane są do jazdy po terenie płaskim lub z góry i pozwalają rozpędzić rower do dużych prędkości albo do jazdy pod górę, umożliwiając płynne pokonanie wzniesienia, ale w tempie wolniejszym. Rowerem bez przerzutek nie sposób pokonywać większych odległości bez tytanicznego wysiłku. Innymi słowy bez możliwości zmiany przekładni jazda na rowerze nie miałaby wiele wspólnego z rekreacją i przyjemnością.
Po co w przerzutce hak?
Hak przerzutki (https://www.goride.pl/haki-przerzutki) jest niewielkim elementem łączącym stabilnie przerzutkę z ramą roweru. Jest to element stosunkowo delikatny i skonstruowany tak, aby złamać się w wypadku najechania przerzutką na przeszkodę. Tym samym hak służy do zmniejszenia możliwości znacznego uszkodzenia przerzutki.